Doelgroep basisschoolkind 4 t/m 12 jaar

Dit is een korte analyse van de doelgroep basisschoolkinderen. Het onderzoek is gedaan in verband met het schrijven van een plan voor een educatief kinderkamp. Het eerste deel van het verhaal is betreft literatuur en het tweede deel is een beknopt interview

vriendinnen

kinderen uit groep 3/4 Door: Roos

Sociaal verhaal

Doelgroep basisschool kinderen vier t/m twaalf jaar

Analyse op basis van literatuur

"Het schoolkind"
De basisschoolleeftijd loopt van ongeveer 6 tot 12 jaar. Eigenlijk is de benaming van deze fase niet juist. Kinderen gaan immers al vanaf 4 jaar naar de basisschool. Maar omdat de verschillen tussen kinderen in deze leeftijd en de kleuters zo zichtbaar zijn, handhaaft men deze indeling. Hieronder lees je per onderdeel in welke fase het kind zit met zijn ontwikkeling.

"Cognitief."
In cognitief opzicht gaan kinderen in deze fase steeds meer samenhangen tussen de dingen zien. Ze leren de dingen steeds beter hanteren. Deze samenhangen zien er in het hoofd van kinderen uit als een netwerk van handleidingen voor gedrag, een soort instructie dus. Wat moet ik doen om dit of dat te bereiken?
In deze fase is het kind in staat een paar stappen vooruit of achteruit te doen en te bedenken wat er dan gebeurt. Optellen en aftrekken, vermenigvuldigen worden mogelijk: eerst heel concreet met appels en peren, daarna met cijfers die net als woorden symbolen zijn, en verwijzen naar de appels en de peren. De intelligentie blijft concreet, gebonden aan het concreet-aanschouwelijke, gericht op de werkelijkheid.
Problemen worden dus logischer opgelost, maar nog steeds gebonden aan het concreet-aanschouwelijke. Het oplossen van een probleem dat alleen mondeling is uitgelegd is nauwelijks mogelijk.

"Emotioneel."
De emotionele ontwikkeling laat een toenemende zelfstandigheid zien. Het kind op de basisschool kan de overgang van de veilige, beschermde gezinssituatie naar de grote, drukke basisschool aan. Maar tegelijk is in deze fase zeker het jongere kind nog kwetsbaar, bijvoorbeeld wanneer het gepest wordt of wanneer het leren niet goed gaat.
Op deze leeftijd zijn kinderen erg gevoelig voor iets moeten doen wat ze niet willen, en voor uit de toon vallen. Kinderen die veel worden gepest, zijn vaak net even iets anders dan anderen kinderen. Een gekke naam, dik zijn, rare kleren aanhebben, het is vaak de oorzaak van veel kinderzorgen. Kinderen die vaak worden gepest, blijken zich daarnaast ook niet goed te kunnen weren. Het is alsof ze dat niet goed hebben geleerd. Het weren leer je onder meer van je leeftijdsgenoten, in de ‘peergroup’.

"Sociaal. "
Wat betreft de sociale ontwikkeling valt op dat samenwerking nu goed mogelijk is. Was de peuter nog een eenling tussen leeftijdsgenoten, en de kleuter bereid tot delen maar niet in staat tot het sluiten van een compromis, het basisschoolkind heeft zich op wat het wel en niet goed kan, en ook op wat anderen wel en niet goed kunnen. Dat maakt dat het kind nu begrijpt wat in sociaal opzicht van hem/haar verwacht wordt en waarom.
Voor kinderen in deze leeftijd is het belangrijk zich te kunnen meten, ze willen voortdurend met elkaar wedijveren. Soms kunnen ze niet tegen hun verlies. Een gevoel van de wereld aankunnen, gecombineerd met een gezonde dosis incasseringsvermogen leidt tot competentie. Competentie is het gevoel dat je de uitdagingen die je in het leven tegenkomt aankunt.
Als je je competent voelt, kun je de strijd met andere kinderen aan. Dan durf je je te meten. Dan hoor je erbij, word je gevraagd voor spelletjes en ben je niet bang om te verliezen.
De ‘peergroup’, de leeftijdsgroep van het kind, wordt steeds belangrijker. Niet alleen vanwege het ontwikkelen van competentie, maar ook wat betreft het aanleren van vaardigheden. Denk aan allerlei spelletjes als voetbal, skaten ed. Ook de normen en waarden worden in deze fase niet meer uitsluitend van de ouders overgenomen, maar wellicht vooral van de leeftijdsgenoten. Daarnaast zijn voor het oudere basisschoolkind idolen zoals popsterren, voetballers ed. de bron van allerlei opvattingen over goed en kwaad.
In de peergroup gaan jongens met jongens om en meisjes met meisjes. De spellen op het schoolplein laten zien dat er typische jongens- en meisjesspellen zijn. Meisjes en jongens hebben eigenlijk weinig belangstelling voor elkaar, behalve dat ze elkaar wel veelvuldig plagen.

"Lichamelijk."
De lichamelijk ontwikkeling laat zien dat de lichaamsverhoudingen die van de volwassene gaan aannemen. Armen en benen, bovenkant en onderkant van het lichaam zijn beter geproportioneerd dan bij de kleuter. De grove motoriek is sterk verbeterd, doordat de lichaamsbeheersing verbeterd is. Ook de fijne motoriek is verbeterd.

"Seksueel."
De seksualiteit staat op een laag pitje. Het kind in deze fase is sterk realiteitsgericht en druk met het verwerven van kennis en vaardigheden. Daardoor is er voor op het lichaam betrokken lust weinig ruimte. Men zegt wel dat dit de ‘latentietijd’ is, om aan te geven dat de seksualiteit er wel is, maar niet zichtbaar.

"Bron: boek voor de opleiding SPW"


Analyse op basis van een interview

Geinterviewde blijft anoniem. Het is een meisje 12 jaar dat is geboren in Nederland. Haar vader komt uit Zwitserland en haar moeder uit Nederland. Na opgegroeid te zijn in Nederland heeft ze een paar jaartjes in Zwitserland gewoond. Nu woont ze weer met haar ouders en zus in Nederland.

"Wat zijn je hobby’s?"
Ik zit op paardrijden. Ik ga ook wel eens naar buiten, vooral met lekker weer, dan ga ik naar de surfplas met vriendinnen. Ik zit ook best vaak achter de computer, dan ga ik op MSN met de webcam of spelletjes doen achter de computer.

"Lees je veel?"
Niet zo heel veel, ik heb wel een abonnement op de Tina en die lees ik in een keer uit op vrijdag. Voor school lees ik natuurlijk en ik heb de Harry Potters ook gelezen.

"Heb je veel vrienden?"
De meeste van m’n klasgenootjes zijn m’n vrienden en vriendinnen, maar ik heb ook nog een groepje waar ik nu bij in de wijk woon en daar ga ik dus ook buiten school mee om. Ik heb ook nog vrienden uit Zwitserland, daar zit ik mee op MSN. Ik vind het wel spannend want niet al mijn vrienden gaan naar dezelfde middelbare school volgend jaar.

"Ga je wel eens mee op een kamp of andere activiteiten?"
Ja, ik zat vroeger op korfbal en daar gingen we mee op kamp. In de wijk is elke zomer een feest en daar zijn ook activiteiten.

"Wat vond je van dat kamp?"
Ik vond het leuk, we deden allerlei spellen met de groep en we werden heel de dag bezig gehouden. Ik vind het jammer dat ze dat bij paardrijden niet doen.

"Wat vind je van de activiteiten in je wijk?"
Die zijn altijd leuk, alleen ik ben er nu wel een beetje te oud voor. Het zijn meer spelletjes voor kleine kinderen. Het zou wel leuk zijn als er dingen werden gedaan dat we als grote kinderen kunnen doen. Bijvoorbeeld iets met playbacken of iets waar je wat van kan leren.

Media

11 reacties
  • velgersdijk

    11 jaren, 3 maanden geleden.

    Re: Doelgroep basisschoolkind 4 t/m 12 jaar
    Geachte mevrouw, meneer, Graag wil ik u wijzen op de kalender 'bewegend leren'. Deze kalender bevat motorische oefeningen met doorvragen, zodat kinderen van 4 tot 8 jaar een beter zelfbeeld kunnen krijgen en meer kennis van hun lichaam ontwikkelen. U kunt de kalender bekijken op www.bewegendleren.nl. Wij zijn benieuwd hoe u de kalender vindt. Met vriendelijke groeten, Wendeline Velgersdijk

  • Paula Malschaert

    10 jaren, 9 maanden geleden.

    Re: Doelgroep basisschoolkind 4 t/m 12 jaar
    Beste, ik wil graag weten wat de precieze bron is van deze tekst. Ik denk dat dit namelijk van pas kan komen voor mijn scriptie. Dus over welk boek van SPW praten we? Alvast bedankt!

  • Paula Malschaert

    10 jaren, 9 maanden geleden.

    Re: Doelgroep basisschoolkind 4 t/m 12 jaar
    Beste, ik wil graag weten wat de precieze bron is van deze tekst. Ik denk dat dit namelijk van pas kan komen voor mijn scriptie. Dus over welk boek van SPW praten we? Alvast bedankt!

  • Laura

    10 jaren, 4 maanden geleden.

    Re: Doelgroep basisschoolkind 4 t/m 12 jaar
    boek methodische vaardigheden I; WZ 301

  • Betty en Ilse

    10 jaren, 3 maanden geleden.

    Re: Doelgroep basisschoolkind 4 t/m 12 jaar
    Hier hebben we heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel aan gehad voor onze opleiding SPW! bedankt!

  • oudspwer

    9 jaren, 5 maanden geleden.

    oud spwer
    pas wel op met overnemen van deze tekst.. hmz komt me bekend voor van mijn opleiding spw die ik hiervoor heb afgerond.. ik ga straks beginnen met een scriptie.. maar ivm een nieuwe plagiaat scan.. hmzz pas der mee gebruik deze info maar echt in eigen woorden ;)

  • MIMI

    8 jaren, 6 maanden geleden.

    pop en pap
    Hallo, Bedankt voor het informatie en ik wil graag weten hoe kan ik een pop en pap schrijven over de doelgroep analyse van peuters? U reactie ,graag

  • Gabi

    6 jaren, 1 maand geleden.

    Doelgroepanalyse
    Wat ben ik blij met deze informatie. Ik heb er veel aan gehad voor mijn examen van opleiding SCW. BEDANKT!

  • Eline

    5 jaren, 9 maanden geleden.

    Boek SPW
    Heel erg bedankt voor deze informatie. Ik ben bezig met een schoolopdracht en moet deze informatie verantwoorden. Ik zou heel graag de auteur en naam van het boek willen weten waar je deze informatie uit heb gehaald. BVD

  • geert

    3 jaren, 10 maanden geleden.

    Re: Re: Doelgroep basisschoolkind 4 t/m 12 jaar
    velgersdijk: Geachte mevrouw, meneer, Graag wil ik u wijzen op de kalender 'bewegend leren'. Deze kalender bevat motorische oefeningen met doorvragen, zodat kinderen van 4 tot 8 jaar een beter zelfbeeld kunnen krijgen en meer kennis van hun lichaam ontwikkelen. U kunt de kalender bekijken op www.bewegendleren.nl. Wij zijn benieuwd hoe u de kalender vindt. Met vriendelijke groeten, Wendeline Velgersdijk ik zie geen kalender kut gedrocht sterf aan ebola

  • geert

    3 jaren, 10 maanden geleden.

    Re: Re: Re: Doelgroep basisschoolkind 4 t/m 12 jaar
    geert: velgersdijk:Geachte mevrouw, meneer,Graag wil ik u wijzen op de kalender 'bewegend leren'. Deze kalender bevat motorische oefeningen met doorvragen, zodat kinderen van 4 tot 8 jaar een beter zelfbeeld kunnen krijgen en meer kennis van hun lichaam ontwikkelen.U kunt de kalender bekijken op www.bewegendleren.nl.Wij zijn benieuwd hoe u de kalender vindt.Met vriendelijke groeten,Wendeline Velgersdijk ik zie geen kalender kut gedrocht sterf aan ebola wesley heeft een bril

Laat een reactie achter